TWITTER DAN TREND TERKINI
Pengenalan
Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke
arah pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang
keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca
penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Raim,
2014)
Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar
mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai
penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan
mengelakkan kebosanan semasa pembelajaran.
(Noraien Mansor &
Normaliza Abd Rahim, 2017)
Menurut Normaliza Abd Rahim (2014), menulis cerita secara
individu memberi kesan kepada seseorang pelajar terutamanya semasa proses
penulisan. Menulis sesebuah cerita bukanlah sesuatu yang mudah disebabkan
terdapat beberapa cabaran yang perlu dihadapi seseorang individu untuk menulis.
Salah satu cabaran tersebut ialah kurang keyakinan semasa menulis yang mana
individu tersebut berasa tidak yakin terhadap kemampuannya untuk menghasilkan
sebuah penulisan untuk dibaca oleh orang lain. Selain itu, seseorang individu
juga akan bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya yang mana
mereka berasa orang lain tidak akan dapat menerima penulisan mereka dengan baik
menyebabkan mereka sukar untuk menulis. Seterusnya, menurut Noraien Mansor dan
Normaliza Abd Rahim (2017) pula menyatakan bahawa pelajar lebih suka penglibatan
terus dalam aktiviti kerana hal tersebut membuatkan mereka lebih fokus dalam
proses pembelajaran bahasa. Penglibatan terus dalam aktiviti mempunyai beberapa
kepentingan antaranya adalah untuk mengelak berlakunya salah faham dalam
pengajaran dan juga mengelakkan pelajar untuk mudah merasa bosan semasa
pembelajaran.
Rujukan:
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. 2019. Eh!!! Media
Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment