Sunday, June 14, 2020

BBM3410Satu: PERBEZAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITTER

Perbezaan kajian dalam bab facebook dan twitter.

1. Pelajar suka mengemas kini rutin mereka dan menyatakan emosi dalam Twitter manakala Fecebook adalah satu cara untuk berkomunikasi bagi tujuan pembelajaran tidak formal.

2. Twitter melatih kecekapan komunikatif dan kebudayaan manakala kajian tentang Facebook mendapati responden menggunakannya untuk membincangkan tugas akademik.

3. Twitter membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak maklumat diperolah manakala Facebook meningkatkan keyakinan, motivasi, dan sikap pelajar.

4. Pelajar akan melibatkan diri dalam proses pembelajaran apabila mereka diberi peluang menggunakan Twitter manakala pelajar meluangkan lebih banyak masa dalam talian dalam persekitaran pembelajaran informal, berinteraksi dengan guru dan dan rakan sebaya melalui Facebook.

5. Twitter dapat menilai hasil kerjasama pelajar, penglibatan dan jalan menuju kejayaan manakala Facebook membolehkan guru mencapai perubahan strategi, mentaliti, sikap dan kelakuan serta menganalisis dan membandingkan cara pengajian dan pengetahuan yang diperoleh oleh pelajar. 



Rujukan:

Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Ehh!! Media Sosial. Terengganu: Universiti     Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment